Beskrivning (metadata - description)

Hur fungerar beskrivningen?

Var syns beskrivningen?

Se till att få till en unik beskrivning med information som både skiljer sig mot övriga undersidor och hemsidor samt som är säljande gentemot besökare.

  • Visas som tillhörande text till sidtiteln när någon delar din hemsida på sociala medier.
  • Visas under den klickbara titeln i Sökmotorernas sökresultat (Oftast... Ibland komponerar sökmotorerna en egen text utifrån innehållet på sidan)

Vilka typer av beskrivningar gillar sökmotorerna?

  • Beskrivningar som sammanfattar sidans innehåll.
  • En beskrivning som helst ej överstiger 140 tecken. Blir metabeskrivningen för lång kapar sökmotorerna resterande och ersätter med ...
  • Förväntade sökord ska finnas med i beskrivningen och helst ligga så tidigt som möjligt.
  • Text som är relevant utifrån sidans innehåll och ger en säljande beskrivning mot besökaren. Precis som titeln är det viktigt att locka till klick.

Gör så här!

  • Skriv en unik beskrivning som skiljer sig från andra undersidor på din hemsida, och från andra hemsidor.
  • Få med viktig "kringinformation" som till exempel varumärken, vilken ort etc.

Exempel:

Luftfilter och bränslefilter till Volvo S70 till kanonpriser hos Jimmys Bildelar AB i Överkalix. Alltid noga kvalitetskontrollerade nya och begagnade reservdelar.

("Bränslefilter" och "luftfilter" är förväntade sökord. "Volvo S70", "Överkalix" är definerar plats och "Jimmys Bildelar AB" är varumärke.)