Bygg bra innehåll

Formulera texter som gillas av sökmotorerna.

Vilken typ av innehåll gillar sökmotorerna?


Skapa relevant text utifrån förväntade sökord.

  • Unikt innehåll. Innehåll som skiljer sig mot övriga undersidor och andra hemsidor.
  • Levande innehåll. Innehåll som lever och uppdateras med jämna mellanrum.
  • Värdefullt innehåll. Sökmotorer mäter hur länge besökaren stannar kvar. Sk. Click Through Rate. Har du innehåll som är värdefullt för besökaren stannar den kvar på sidan och backar inte tillbaka och väljer annan sida.
  • Lättläst och lättillgänglig text.
  • Innehåll som är skapat för användare, inte för sökmotorer.
  • Innehåll som besvarar besökarens frågor.

Gör så här!

  • Använd rätt språk, d.v.s. använd det språk som målgruppen förväntar. Om du krånglar till det så tappar du relevansen för sidans innehåll.
  • Skriv korrekt språk och lättläst text. Stav- och språkfel är ej att rekommendera.
  • Var konsekvent. Använd samma ord för att beskriva samma sak. Se även till att webbsidans undersidor följer samma struktur för hur innehållet placeras.
  • Se till att webbsidans innehåll besvarar förväntade frågor som besökaren ställt I sin sökning. Ex. “Vart hittar jag billigaste bränslefiltret till min Volvo S70” och besvara dem I innehållet.
  • Använd de förväntade sökorden lagom mycket. Överdriven användning av dessa gör bara innehållet oanvändbart för besökaren.
  • Genom att fetmarkera förväntade sökord i texten kan du berätta för besökaren och sökmotorerna att de är viktiga för texten.
  • Undvik att irritera besökare med onödiga sökord som inte tillför någonting i texten.
  • Skriv eget unikt innehåll, kopiera inte någon annans texter. Sökmotorerna ser det på en gång. Ha hellre en kortare egen text och länk ut till trovärdig källa. Detta ger då istället pluspoäng för din webbsida.
  • Använd aldrig vi, oss eller mig i primärt syfte, Google vet inte vilka ”vi” är. Skriv fullständigt namn istället och måla med orden för att få större träffyta. Ex. "Jimmys Bildelar i Överkalix säljer... " istället för "vi säljer..."