Sidtitel (metadata – title)

Varför är sidtiteln viktig?

Vart syns sidtiteln?

Se till att få till en unik sidtitel med dina förväntade sökord på varje sida/undersida.

  • Sidtiteln visas som den klickbara länken i Sökmotorernas sökresultat.
  • Sidtiteln visas som överskrift när någon delar din hemsida på Facebook.
  • I webbläsarfliken om du har flera flikar öppna samtidigt.
  • Sidtiteln visas som den klickbara länken i Sökmotorernas sökresultat.
  • Sidtiteln visas som överskrift när någon delar din hemsida på Facebook.
  • I webbläsarfliken om du har flera flikar öppna samtidigt.

Vilka sidtitlar gillar sökmotorerna?

  • Sidtitlar som beskriver sidans innehåll korrekt.
  • Hemsidor där varje sida och undersida har unika sidtitlar
  • Korta, beskrivande titlar och säljande titlar. Då texten visas som den klickbara länken I sökmotorernas sökresultat är det viktigt att locka till klick.
  • Sidtitlar skrivna som slagkraftig kort mening, ej med uppstolpade ord.
  • Sidtitlar som innehåller förväntade sökord.

Gör så här!

  • Skapa en unik sidtitel som skiljer sig från andra undersidor på din hemsida, och från andra hemsidor (Varför ska kunden klicka på din länk?).
  • Komplettera de förväntade sökorden i sidtiteln med ord som gör sökningen mer specifik. En mer specifik titel ger en större träffyta.
  • En sidtitel bör vara kortare än 65 tecken. Sökmotorerna kapar resterande och ersätter det med ...
  • De förväntade sökorden placeras i sidtiteln utifrån hur viktiga de är för innehållet. Viktiga ord ska ligga så tidigt som möjligt i sidtiteln.

Exempel:

Bränslefilter och luftfilter till Volvo S70 | Jimmys Bildelar

("Bränslefilter" och "Luftfilter" är förväntade sökord. "Volvo S70" är viktig kringinformation och "Jimmys Bildelar AB" är varumärke.)