Sidtitel (metadata – title)
Varför är sidtiteln viktig?
Vart syns sidtiteln?
Se till att få till en unik sidtitel med dina förväntade sökord på varje sida/undersida.
- Sidtiteln visas som den klickbara länken i Sökmotorernas sökresultat.
- Sidtiteln visas som överskrift när någon delar din hemsida på Facebook.
- I webbläsarfliken om du har flera flikar öppna samtidigt.
- Sidtiteln visas som den klickbara länken i Sökmotorernas sökresultat.
- Sidtiteln visas som överskrift när någon delar din hemsida på Facebook.
- I webbläsarfliken om du har flera flikar öppna samtidigt.
Vilka sidtitlar gillar sökmotorerna?
- Sidtitlar som beskriver sidans innehåll korrekt.
- Hemsidor där varje sida och undersida har unika sidtitlar
- Korta, beskrivande titlar och säljande titlar. Då texten visas som den klickbara länken I sökmotorernas sökresultat är det viktigt att locka till klick.
- Sidtitlar skrivna som slagkraftig kort mening, ej med uppstolpade ord.
- Sidtitlar som innehåller förväntade sökord.
Gör så här!
- Skapa en unik sidtitel som skiljer sig från andra undersidor på din hemsida, och från andra hemsidor (Varför ska kunden klicka på din länk?).
- Komplettera de förväntade sökorden i sidtiteln med ord som gör sökningen mer specifik. En mer specifik titel ger en större träffyta.
- En sidtitel bör vara kortare än 65 tecken. Sökmotorerna kapar resterande och ersätter det med ...
- De förväntade sökorden placeras i sidtiteln utifrån hur viktiga de är för innehållet. Viktiga ord ska ligga så tidigt som möjligt i sidtiteln.
Exempel:
Bränslefilter och luftfilter till Volvo S70 | Jimmys Bildelar
("Bränslefilter" och "Luftfilter" är förväntade sökord. "Volvo S70" är viktig kringinformation och "Jimmys Bildelar AB" är varumärke.)