Välj träffyta
– sökord

Vilka ord använder din målgrupp?

Sökord


När målgruppen är vald gäller det att med den i åtanke väga volym mot relevans. Det ord som kanske bäst beskriver din verksamhet eller produkt behöver nödvändigtvis inte vara det bästa ordet att använda. Detta då målgruppen kanske hellre använder ett annat ord.

Exempel:

Om facktermen är bruxism och målgruppen är privatpersoner kan ordet tandgnissling, som i högre grad används av privatpersoner, ge bättre resultat. Men om målgruppen är tandläkare kan facktermen vara det rätta ordet att använda.

Gör så här!

  • Välj förväntade sökord som är till er fördel och som används på webbsidan.
  • Välj 2 - 5 förväntade sökord för varje sida/undersida på webbsidan.
  • Använd förväntade sökord som används av målgruppen och undvik ord som bara används inom branschen (facktermer).

Tips!

  • Använd Google AdWords Sökordsverktyg för att se om dina förväntade ord används mycket och få information från Google om närliggande sökningar.
  • Tänk på att sökningar kan se olika ut beroende på vilka enhet de görs ifrån. Från en smartphone med taltjänster ser de antagligen mer ut såhär “Vart hittar jag billigaste bränslefiltret till min Volvo S70” än det mer traditionella “bränslefilter Volvo s70”. Tipset är att hitta och optimera efter en medelväg som “Billiga bränslefilter till Volvo S70”.