Google Ads & budget
Google Ads budget
Superenkelt men ändå ganska komplicerat
Du vill självklart veta hur din investering används. Tar budgeten slut mitt på dagen? Räcker den månaden ut? Behöver budgeten höjas eller sänkas?
För att kunna svara på dessa frågor behöver man veta hur Google Ads hanterar budget. Kortfattat så arbetar Google med en daglig budget (med vissa undantag), inte en månadsbudget. Den får vi fram genom att dividera din angivna månadsbudget med 30,4 dagar vilket blir din dagliga budget.
Det innebär att dina annonser kommer visas varje dag under hela månaden, oavsett vilken budget du har valt. Dock kan det vara som så att budgeten tar slut tidigt på dagen och då visas annonsen inte igen förrän nästa dag. Det kallar vi för en kampanj som är begränsad av budget.
Om vi använder oss av automatisk budgivning, så försöker Google sprida ut annonserna till de tider på dagen då dem har fått bäst resultat historiskt sätt. Kampanjen kan fortfarande vara begränsad av budget och det blir lika många visningar, men spridningen av annonserna är bättre.
Google har en tillåten 10% diff mer eller mindre än din satta budget eftersom det lätt kan klickas för fort eller för lite för att pricka din budget exakt. Men just därför drar dem aldrig mer eller fakturerar mer än den faktiska klick kostnaden på dina kampanjer vid slutet av månaden.
Exempel
Räcker min budget?
Låt oss säga att du har 20 000kr i månads budget.
En månad har i genomsnitt 30,4 dagar.
Det ger dig en daglig budget på 657,89 kr.
Om du då har en Gen. CPC på 6,43 kr, så har din budget råd med ca 102 klick om dagen.
Om vi kikar på en lägre budget, låt oss säga 5000 kr /månden, så ger det dig en daglig budget på 164,47 kr vilket i sin tur då ger ca 25 klick om dagen.
På första sidan av din månads rapport hittar du din Gen. CPC. Men tänk på att kostnaden per klick varierar mycket, och är beroende av många olika variabler.
Planering
Budget planering
Om du räknat på din budget och CPC och kommit fram till att du vill nå fler eventuella kunder online än din nuvarande budget klarar av i nuläget så finns så klart möjligheten att öka budgeten. Och det är en bra sak att ta en ordentlig funderare på, det är många som har en låg budget vars CPC faktiskt skulle bli billigare om Googles algorithmer hade mer att arbeta med, eller vars CPC är så pass hög, pågrund av kunkerensen på dem sökorden ni vill annonsera på, att budgeten inte kan täcka upp nog mycket för att det ska finnas en procentuel chans att få konverteringar. Fråga dig själv:
- Hur stor är min målgrupp?
- Hur stort är området som vi annonserar i?
- Hur ser konkuransen ut?
- Vad är konverterings frekvensen på din webbsida?
- Hur många konverteringar på en månad kan du få på dem besökarna som kommer in via Google Ads på din nuvarande budget?
- Hur många klick behöver du för att få en konvetering? Om du räknar med konverteringsfrekvensen på din webbsida idag.
Om du vill så får du mer än gärna kontakta oss så kan vi titta på vad en ökad budget kan göra för din kampanj.
CPC
Går det att sänka CPCn?
Ja, men med en stor dos av realism. Att hitta sökord som inte har lika stor konkurens kan ge en drastisk sänkning, men även om det inte finns alternativa sökord så finns det flera åtgärder man kan ta för att arbeta ner CPCn.
Det är däremot viktigt att minnas att vid varje sökning sker en auktion för visning av annonser, så kostnaden är inte och kommer aldrig vara statisk. Det är denna auktion som avgör vad CPCn på din annons kommer vara och var i sökresultatet dina annonser kommer visas.
Vi jobbar aktivt med att förbättra annonser, sökord och att sänka cpcn på annonserna underförvaltningstiden. Du läsa mer om hur CPC fungerar och vad man kan göra för att sänka cpcn på dina annonser under avsnittet: Kvalitetspoäng och CPC
Har du fortfarande frågor?
Är det dag att växla upp? Du kanske känner att det är dags att höja din budget?
Hör gärna av dig!