Marknadsförings-Mumbo Jumbo: En Överlevnadsguide till Rapportspråket
Ordlistor
Ordlista
Förkortningar, källor, alldeles för långa ord, mm...
Det är inte alltid lätt att förstå sig på alla förkortningar och ord inom digital marknadsföring. Därför har vi tagit fram en användbar ordlista på de vanligaste förkortningarna och orden som vi använder.
Men det är lätt att bli hemmablind, så om vi har missat något så tveka inte att höra av dig till marketing@internetmedia.se så svarar vi mer än gärna på dina frågor.
Källa/Medium
Vart kommer användarna ifrån?
Cross-network: Används för att ge en tydligare bild av hur användare engagerar med dina annonser och innehåll på olika plattformar.
Anledningar till varför en användare rapporteras komma från Cross-network:
- Användare kan ha sett dina annonser på olika Google-plattformar innan de besökte din webbplats och konverterade.
- Google Ads Performance Max-kampanjer, rapporteras ofta som Cross-network.
- Retargeting, användare som har sett dina annonser på en plattform kan senare konvertera efter att ha sett fler annonser på andra plattformar.
Organic/Organisk/Organic Search: Besökare som kommer till din webbplats via obetalda (eller naturliga) sökresultat på sökmotorer som Google, Bing, eller Yahoo. Det innebär att användare har sökt efter något på en sökmotor och klickat på din webbplats i sökresultaten utan att du har betalat för annonsplaceringen
Organic Social: Besökare som kommer till din webbplats via obetalda inlägg eller innehåll på sociala medieplattformar som Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn och liknande. Det innebär att användare har klickat på en länk till din webbplats från ett inlägg, en delning, en kommentar, eller annan form av innehåll som du eller andra har publicerat utan att det är en betald annons.
Direct/(none): Besökare som kommer till din webbplats genom att antingen skriva in URL direkt i webbläsarens adressfält, klicka på en bokmärkning, eller genom att klicka på en länk från en icke-spårbar källa som en PDF eller ett offline-dokument.
Referral/Länkat: Besökare som kommer till din webbplats genom att klicka på en länk från en annan webbplats. Det innebär att en annan webbplats har en länk som leder direkt till din webbplats och användare klickar på den länken för att besöka din sida.
Paid Social: Besökare som kommer till din webbplats genom betalda annonser på sociala medieplattformar som Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn och liknande. Det innebär att du har betalat för att dina annonser ska visas för användare på dessa plattformar och användare har klickat på en annons för att komma till din webbplats.
Paid Search: Besökare som kommer till din webbplats genom klick på betalda annonser i sökmotorernas resultat, såsom Google Ads eller Bing Ads. Det innebär att du har betalat för att dina annonser ska visas när användare söker efter specifika sökord, och de klickar på dessa annonser för att besöka din webbplats.
Paid Other: Besökare som kommer till din webbplats genom betalda annonser som inte faller under specifika kategorier som Paid Search eller Paid Social.
Till exempel: annonser på tredjepartswebbplatser, sponsrade innehåll eller andra typer av betald media.
Unassigned: Besökare som kommer till din webbplats men som inte kan kategoriseras under någon specifik trafikkälla eller kampanj i din analysrapport. Till exempel felaktiga ett uteblivna UTM-taggar på länkar i social media kan vara en orsak till att besökare inte kan kategoriseras.
Förkortningar
CPC: Cost per Click eller Kostnad per klick.
De användare som kommit in på din webb via ett klick som du betalat för eller vad ett klick på en annons kostar.
Gen. CPC: General Cost per Click eller Genomsnittlig Kostnad per klick.
Den genomsnittliga kostnaden för en interaktion med en annons
CTR: Click through rate eller Klickfrekvens.
Hur många procent som klickar på en annons när dem ser den.
GA-definitioner
Användare: Antalet unika individer som har besökt din webbplats. Om samma person besöker webbplatsen flera gånger räknas personen fortfarande bara som en användare.
Nya användare: Nya användare är de individer som besöker din webbplats för första gången. Google Analytics identifierar detta genom att sätta en ny cookie i besökarens webbläsare, vilket markerar dem som "nya".
Engagemangsgrad: Mäter hur interaktiva besökarna är på din webbplats baserat på olika beteenden som sidvisningar, tid spenderad på sidan, och interaktioner med innehåll.
Bounce rate: Mäter procentandelen av sessioner där användaren lämnar din webbplats från utan att interagera med sidan (till exempel genom att klicka på en länk eller navigera till en annan sida inom samma webbplats).
Sessioner: En session avser ett besök på din webbplats, som kan omfatta flera sidvisningar, interaktioner, transaktioner eller informationsutbyten. En session startar när en användare kommer till din webbplats och avslutas efter inaktivitet eller vid dagens slut.
Sessioner per användare: Detta mått visar genomsnittligt antal sessioner varje användare har under den angivna given tidsperioden. Det ger en uppfattning om hur ofta användare återvänder till din webbplats.
Kampanjnamn
Taggar i kampanjnamn och annonsgrupper.
Vi taggar alltid upp våra kampanjers namn för att både vi och du som kund snabbt och lätt ska kunna se vilken typ av annons det är i analytics och i rapporter men även för att lättare kunna filtrera och sortera i datan. Här hittar du en lista på de olika taggarna och vad dem står för.
[DISP] Displaykampanj
[SÖK] Sök-kampanj
[PMAX] Performance Max Kampanj