Google Analytics

Google Analytics

Vad är Google Analytics?

Kortfattat så är det en tjänst från Google som spårar och analyserar besöksdata på webbplatser för att förstå besökarnas beteende och optimera webbplatsens prestanda och marknadsföringsstrategier.

För att vi ska kunna optimera och redovisa ett rättvist resultat till dig som kund, vare sig det gäller digital marknadsföring, sökmotorsoptimering eller webbutveckling, så använder vi Google Analytics bland annat för:

  • information om webbplatsbesökares beteende
  • målspårning och konverteringsanalys
  • webbplatsprestanda
  • målgruppsanalyser
  • kampanjanalyser

Sammanfattningsvis så hjälper Google Analytics oss fatta beslut grundade på faktisk data för att förbättra webbplatsen och för att nå dina marknadsföringsmål.

 


Lägg till användare

Behöver du lägga till användare i Google Analytics?

För att vi ska kunna använda data som kommer in i Google Analytics behöver vi åtkomst till företagets Analytics-konto. För att lägga till en användare i Analytics går du till:

  • Administratör – klicka på kugghjulet längst ner till vänster.
  • Åtkomsthantering för konton – under rubriken "Konto".
  • Klicka på den blå plussymbolen högst upp till höger.
  • Lägg till den nya användarens e-postadress.

Villken roll ska jag ge användaren?

Beroende på vad användaren ska göra i kontot behövs olika roller. Tänk på att inte ge högre behörighet än vad användaren faktiskt behöver.

Administratör

Full kontroll över kontot. Administratören kan hantera användare (lägga till/radera användare, tilldela roller och sätta databegränsningar) och ge full behörighet till alla användare, inklusive sig själv, för alla konton och egendomar som administratören har rollen för.

Denna roll passar personer som har ett övergripande ansvar för kontot, till exempel ledningen, huvudansvariga analytiker eller IT-ansvariga.

Redigerare

Full kontroll över inställningarna på egendomsnivå men tillåter inte hantering av användare.

Redigerarrollen passar bäst för dem som behöver justera inställningar på kontots egendomar, till exempel konfigurera mål, spårning och anpassade rapporter, men som inte behöver hantera användare.

Marknadsförare

Marknadsförarrollen i Google Analytics ger användaren möjlighet att skapa, redigera och ta bort målgrupper, händelser och viktiga händelser. Denna roll kan också justera inställningar för attributionsmodellen, vilket påverkar hur värdet av konverteringar fördelas över olika interaktioner.

Rollen passar för marknadsförare som aktivt arbetar med att justera målgrupper och händelser för att optimera kampanjer och kundresor, men som inte behöver justera inställningarna nämnda i redigerarrollen ovan.

Analytiker

Ger användaren möjlighet att dela skapade utforskningar med andra användare i egendomen. För Google Analytics 360-användare kan analytikern också begära utforskningar utan urval.

Analytikerrollen passar för personer som behöver tillgång till att skapa, spara och dela rapporter och utforskningar med andra i teamet, men som inte behöver några av de ovannämnda behörigheterna.

Läsbehörig

Kan se inställningar och data i kontot. De kan anpassa hur data visas i rapporterna, till exempel genom att lägga till jämförelser eller en sekundär dimension. Användare med denna roll kan också se delade resurser via gränssnittet.

Denna roll är idealisk för dem som behöver tillgång till data för att analysera men som inte behöver ändra kontoinställningar.

Jag har inte ett Analytics konto

Hur skapar jag ett Google Analytics-konto?

För att skapa ett Google Analytics-konto följer du dessa steg:

  1. Gå till Google Analytics webbplats: https://analytics.google.com.
  2. Logga in med ditt företags Google konto
  3. Klicka på "Börja mäta": På startsidan klickar du på knappen "Börja mäta" för att påbörja skapandet av ditt konto.
  4. Fyll i och informationen Google ber om, om du behöver hjälp så följ vår video där vi visar seg för steg hur du kommer vidare.