Bygg din online-närvaro: Så skapar du din YouTube-kanal

Varför behöver ditt företag en YouTube kanal?

YouTube och marknadsföring

Om du gör kampanjer via Google Ads och vill använda video i din annonsering, så rekommenderar vi starkt att du har din YouTube kanal kopplad till ditt Google Ads konto.

Du vill alltid äga din data och ditt content och video material som används i Google Ads måste alltid ligga på ett YouTube-konto. Har ni inget eget så hamnar det på ett av Googles egna konton som ni inte själva kan komma åt. Men om ditt företag använder sig av ett eget YouTube-konto så kommer både content och data finnas på konton som ni själva äger.

Genom att använda sitt eget konto kopplat till Google Ads, så kommer ni även få ut mer data på era annonser och därför kommer annonseringen få en bättre optimering och därmed ge bättre resultat.

Skapa din YouTube-kanal

Få tillgång till YouTube Studio

För att ladda upp videos på YouTube behöver du en kanal i YouTube Studio. Den kanalen skapar du lätt genom att först logga in med ditt företags Google konto på YouTube.com.

Har inte ditt företag ett Google konto så rekommenderar vi att ni skapar ett, och att ni inte använder ett konto som är kopplat till en specifik person. Läs mer om hur du skapar ett Google konto till ditt företag.

Se video för en steg-för-steg tutorial för att skapa din YouTube-kanal.

Lägg till användare i YouTube Studio

Behöver du ge någon behörighet att hantera din YouTube-kanal?

För att ge någon behörighet så dem kan hantera din kanal så behöver dem ha ett Googel konto som du sedan kan koppla på i YouTube Studio.

Se video för en guide på hur du lägger till användare på din kanal.

Om det är våra marknadsförare på Internetmedia du ska lägga till så är det marketing@internetmedia.se du ska ange som användare.

Vill ni synas högre upp i sökmotorn?