Dags för en ny webbplats?
Så här lyckas du!

Tips till dig som ska köpa hemsida

Hur skapar man en bra webbplats och vad kostar det egentligen? För att du inte ska vara helt offside har vi samlat några bra frågor du bör ställa dig innan det blir dags att bygga en ny webb.

Frågor att ställa dig innan du gör ny webb

Köper du en webb bara för att alla har en?

Alla har ju en webbplats. Varför ska inte du ha en? Rätt, men fel. Självklart ska du ha en webbplats, inget snack om saken. Men att ha en hemsida bara för sakens skull har däremot inget själv­uppfyllande syfte. För att du ska få ut något av den gäller det att du vet vad du är ute efter, oavsett om det innebär fler kunder, ökad medvetenhet eller ett visst antal sålda produkter.

Lägger du pengarna på rätt saker?

Många undrar vad det kostar att bygga en hemsida, och där är det korta svaret att du i regel får vad du betalar för. Kan du inte uppfylla ditt syfte med webb­platsen kan du lika gärna låta bli, oavsett hur dyr eller billig den varit att skapa. Vet du vad du vill uppnå är det enkelt att utveckla funktioner som matchar dina behov, vilket gör att du köper det du behöver – inget annat.

Tilltalar webbplatsen din målgrupp?

Din webbplats behöver inte passa alla, det viktiga är att de kunder och potentiella kunder du har som besökare upplever ditt innehåll så pass spännande och intressant att de kontaktar er eller köper era produkter. Se till att din målgrupp träffas med hjälp av unikt och intressant innehåll och med en design och ett bildspråk som tilltalar dem.

Vet dina besökare vad de ska göra?

Utan uppmaning till handling, eller "call to action", kan du inte leda besökaren att göra det du faktiskt vill få ut av besöket på webbsidan. Vill du att dina besökare ska kontakta dig? Se till att det finns en tydlig knapp för kontakt, hur logiskt som helst egentligen.

Hittar någon till din webbplats?

Grattis du har vid det här laget ett upplägg för en bra webbplats, men för att någon överhuvudtaget ska ha någon glädje av den får du inte slarva med att synliggöra den. Visst, ett väl utarbetat syfte, en tydlig målgrupp och genom­arbetat innehåll kommer att ge besökare, men det är på lite längre sikt. Se till att sökmotor­optimera dina undersidor, arbeta med landnings­sidor, sökmotor­annonsering och sociala medier för att driva mer trafik till din sajt.

Har du en plan för fortsättningen?

Nice, webbplatsen är klar! Bara att hämta paraply­drinken och din bästa direktörs­fåtölj och sitta och titta medan pengarna rullar in. Fel igen, det är nu det riktiga arbetet sätter igång! Webb­platsen behöver uppdateras med innehåll för att hållas aktuell. Med statistik­verktyg som till exempel Google Analytics och Hotjar kan du lära dig hur besökaren använder webb­platsen och utifrån de insikterna kan du dag för dag förbättra din webbplats och göra den mer säljande.

Internetmedia

Internetmedia har vi sedan 2001 hjälpt företag och organisationer att lyckas med kundanpassade helhetslösningar inom digitala och tryckta medier. Vårt team är ett kreativt och sammansvetsat gäng som strävar efter att du som kund ska bli 100% nöjd och framförallt lönsam!

Ska vi räta ut frågetecknen tillsammans?

Fyll i ditt nummer så ringer jag dig!

Joakim Persson, digital rådgivare
063-701 08 10  |  joakim@internetmedia.se