Hur ser du ut i telefonen?

Mobilvänlig webbplats – Kunskapsbloggen

Smartphonen har nu funnits i 17 år och  har sedan dess hunnit förändra alltifrån hur vi betalar räkningar till hur vi interagerar (eller inte gör det...) med våra med­människor. Men en av de största förändringarna handlar om hur vi surfar på nätet.

Google prioriterar mobilsökningarna.

Nya kriterier i sökindexeringen under 2018

Det har pratats en längre tid om att Google ska prioritera det mobila sökresultatet när sökmotorn spindlar igenom webbplatserna. Projektet har varit i en experimentfas under en lång tid och Google har testat och tweakat för att bestämma exakt hur sökindexet ska fungera. Under 2018 kommer det rullas ut i skarpt läge och mobilt kommer att vara det primära sökindexet. Det har sedan länge varit viktigt att webbplatsen är mobilanpassad och det kommer naturligtvis bli ännu viktigare nu när Google prioriterar till mobil-först-indexering.

Google Webmaster Central Blog har listat några tips för att säkerställa att webbplatser är redo för mobil-först-indexering:

  • Se till att den mobila versionen av sidan har allt viktigt innehåll som texter, bilder (med alt attribut) och videor – i vanliga genomsökbara och indexerbara format.
  • Strukturerad data ska finnas både på mobil och desktopversionerna av webbplatsen. Se till att webbadresser inom strukturerad data uppdateras till mobilversionen på mobilsidorna.
  • Metadata som titeltaggar och metabeskrivningar bör finnas på båda versionerna av webbplatsen. Det ger vägledning om innehållet på en sida för indexering och visning av sökträffar.
  • Inga förändringar krävs för att länka samman separata mobiladresser (av typen m.dindomän.se). För webbplatser som använder separata mobiladresser, behåll den befintliga länken rel = canonical och länka rel = alternativa element mellan dessa versioner.
  • Kontrollera hreflang-länkar på separata mobilwebbadresser. När du använder länk rel = hreflang-element för internationalisering, koppla mellan mobila och stationära webbadresser separat. Hreflangs mobiladresser bör peka på de andra språk-/regionversionerna på andra mobila webbadresser, och länka också skrivbordet med andra skrivbordsadresser med hjälp av hreflang-länkelement där.
  • Se till att de servrar som är värd för webbplatsen har tillräcklig kapacitet för att kunna hantera ökad spindlingsfrekvens. Detta påverkar inte webbsidor som använder responsiv webbdesign och dynamisk visning, endast webbplatser där mobilversionen finns på en separat värd, såsom m.dindomän.se.

Testa din webbplats mobilvänlighet

Men hur vet jag om min webbplats är anpassad för mobile-first? Här kommer några gratis verktyg för kolla hur pass redo din webbplats är.

Kontrollera din webbplats mobilvänlighet med Googles Mobile-Friendly Test.

Sök efter fel i uppmärkningen med hjälp av - av Structured Data Testing Tool.

Kolla hastigheten för din mobila webbplats med –Google’s PageSpeed Insights Tool.

Titta på din webbplats med Googles ögon genom att använda verktyget Fetch as Google

Mer spännande läsning

  • Förbered din webb för tillgänglighetskraven inför

    Med den nya svenska lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, tillsammans med EU:s tillgänglighetsdirektiv från april 2019, är det dags för företag att granska sin digitala tillgänglighet. Från och med den 28 juni 2025 kommer kraven som redan gäller för offentliga aktörer att även omfatta den privata sektorn, vilket innebär att digital tillgänglighet blir nödvändig för en rad produkter och tjänster.

  • Har du koll på de nya reglerna för e-handel?

    Syftet med de nya reglerna är att skapa mer transparens genom att bland annat ställa krav på prishistorik. Vi har gjort en lätt översikt över vad förändringarna 2022-09-01 innebär för oss och våra e-handlarkunder.

  • Tillgänglig webb

    Lagen om tillgänglighet för offentlig verksamhet trädde i kraft 23 september 2020 och går ut på att webbplatser och appar ska kunna användas av alla.

  • Fler affärer med Call to Action

    Mer interaktion leder till fler affärer, såhär gör du för att få besökare att klicka rätt.

Känns det krångligt med mobil­vänlighet och sök­motor­optimering?