Så får du fler affärer på webben!

Call to Action – Kunskapsbloggen

Med lockande knappar kan du öka graden konverteringar på din webbplats. 

Fler affärer med Call to Action

Locka till klick – Call to Action

Ofta har företag många besökare på sin webbplats, men ingen försäljning och då undrar man givetvis hur det hänger ihop?

Problemet är att många använder webben som en ren informationsplats. Det kan fungera, men det är oftast ointressant och inget som generarar en affär eller ger besökaren det den söker efter. Försök i stället aktivera besökaren och leda vidare till handling!

  • Besöket på din webbsida skall vara så intressant att man som besökare alltid vill surfa vidare. Se till att det alltid finns ett huvudsyfte för sidan där en så kallad Call to Action (CTA) leder besökaren rätt. Antingen hjälper du besökaren att  lära sig något nytt, anmäla sig till ett nyhetsbrev, läsa mer om specifk produkt, beställa eller begära en offert.
  • Samma tänk går att applicera på sociala medier. Skapa en annons på t.ex. Facebook som leder besökaren vidare till din webbplats. Berätta något intressant eller ge ett vansinningt bra pris på en produkt som det finns begränsad tillgång till. Skapa delaktighet i ditt varumärke och locka till fler besök på webben – där du sedan konverterar besökaren till kund.

Call to Action i din e-postsignatur

Ha gärna en Call to Action-länk till i din e-postsignatur också. På så sätt kommer alla som du kontaktar via e-post lockas att klicka på länken, som leder besökaren vidare dit du vill – begär offert, beställ online eller vidare läsning.

Rätt enkelt, eller hur? Många av Internetmedias kunder använder idag sin webbplats på detta sätt – väldigt framgångsrikt. 

Och som författaren Patricia Fripp säger  ”Du stänger inte en försäljning, du öppnar en relation om du vill bygga ett långsiktigt, framgångsrikt företagande.” 

PS. Om du är intresserad av 5 timmar gratis affärsrådgivning så kan du via Region Jämtland/Härjedalen anmäla dig på www.timbanken.se

Mer spännande läsning

  • Förbered din webb för tillgänglighetskraven inför

    Med den nya svenska lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, tillsammans med EU:s tillgänglighetsdirektiv från april 2019, är det dags för företag att granska sin digitala tillgänglighet. Från och med den 28 juni 2025 kommer kraven som redan gäller för offentliga aktörer att även omfatta den privata sektorn, vilket innebär att digital tillgänglighet blir nödvändig för en rad produkter och tjänster.

  • Har du koll på de nya reglerna för e-handel?

    Syftet med de nya reglerna är att skapa mer transparens genom att bland annat ställa krav på prishistorik. Vi har gjort en lätt översikt över vad förändringarna 2022-09-01 innebär för oss och våra e-handlarkunder.

  • Tillgänglig webb

    Lagen om tillgänglighet för offentlig verksamhet trädde i kraft 23 september 2020 och går ut på att webbplatser och appar ska kunna användas av alla.

Vill du ha hjälp att göra fler affärer på webben?

Fler affärer på webben