Så får du fler affärer på webben!

Call to Action – Kunskapsbloggen

Med lockande knappar kan du öka graden konverteringar på din webbplats. 

Fler affärer med Call to Action

Locka till klick – Call to Action

Ofta har företag många besökare på sin webbplats, men ingen försäljning och då undrar man givetvis hur det hänger ihop?

Problemet är att många använder webben som en ren informationsplats. Det kan fungera, men det är oftast ointressant och inget som generarar en affär eller ger besökaren det den söker efter. Försök i stället aktivera besökaren och leda vidare till handling!

  • Besöket på din webbsida skall vara så intressant att man som besökare alltid vill surfa vidare. Se till att det alltid finns ett huvudsyfte för sidan där en så kallad Call to Action (CTA) leder besökaren rätt. Antingen hjälper du besökaren att  lära sig något nytt, anmäla sig till ett nyhetsbrev, läsa mer om specifk produkt, beställa eller begära en offert.
  • Samma tänk går att applicera på sociala medier. Skapa en annons på t.ex. Facebook som leder besökaren vidare till din webbplats. Berätta något intressant eller ge ett vansinningt bra pris på en produkt som det finns begränsad tillgång till. Skapa delaktighet i ditt varumärke och locka till fler besök på webben – där du sedan konverterar besökaren till kund.

Call to Action i din e-postsignatur

Ha gärna en Call to Action-länk till i din e-postsignatur också. På så sätt kommer alla som du kontaktar via e-post lockas att klicka på länken, som leder besökaren vidare dit du vill – begär offert, beställ online eller vidare läsning.

Rätt enkelt, eller hur? Många av Internetmedias kunder använder idag sin webbplats på detta sätt – väldigt framgångsrikt. 

Och som författaren Patricia Fripp säger  ”Du stänger inte en försäljning, du öppnar en relation om du vill bygga ett långsiktigt, framgångsrikt företagande.” 

PS. Om du är intresserad av 5 timmar gratis affärsrådgivning så kan du via Region Jämtland/Härjedalen anmäla dig på www.timbanken.se

Mer spännande läsning

  • AI-akten och hur den påverkar er verksamhet

    I mars 2024 antog Europaparlamentet AI-akten, som ministerrådet godkände i maj. Denna lagstiftning, som träder i full kraft den 2 augusti 2026, syftar till att säkerställa att AI-system som används inom EU är pålitliga och respekterar era grundläggande rättigheter. Som en del av vår gemenskap vill vi här dela med oss av hur denna nya lagstiftning kan påverka er verksamhet.

  • De 6 vanligaste fallgroparna när du skall välja webbverktyg

    Att välja och implementera ett Content Management System (CMS) kan vara en komplex och utmanande process. Många företag gör misstag som kan bli kostsamma både i tid och pengar. Joakim Persson, affärsutvecklare på Site Server Sverige AB, delar med sig av sina erfarenheter och belyser de sex vanligaste fällorna som företag ofta stöter på när de väljer ett CMS.

  • Varför WordPress inte alltid är det säkraste valet för din webbplats

    WordPress är ett av världens mest populära Content Management Systems (CMS), med över 40% av alla webbplatser globalt som drivs av denna plattform. Dess användarvänlighet och flexibilitet har gjort det till en favorit bland både nybörjare och erfarna utvecklare. Men trots dess popularitet, finns det betydande säkerhetsrisker med att använda WordPress som kan äventyra din webbplats.

Vill du ha hjälp att göra fler affärer på webben?

Fler affärer på webben