Ett miljardföretag får ny digital identitet
Webb och design – Persson Invest
Målet med Persson Invests nya designkoncept och webbplats är att visa upp ett levande företag – att lyfta fram människorna bakom verksamheterna, och inte enbart produkterna de producerar eller säljer.
Resultat
51 % fler besökare på den nya mobilanpassade webben
Efter redesign och mobilanpassning har Persson Invests webbplats ökat sin trafik med ca 51%.
Webbportal för en stor koncern med flera dotterbolag
Responsiv webbplats med människor i fokus
Persson Invest är ett familjeägt bolag som bedriver handel med personbilar, lastbilar och bussar samt verksamhet inom hyvleri, skog och fastighetsförvaltning. Koncernen omsätter cirka 4 miljarder och har cirka 1000 medarbetare. Vi på Internetmedia har jobbat tillsammans med dem sedan 2014 och har med jämna mellanrum vidareutvecklat deras webbplats och uppgraderat med ny teknik. Webbsidan är sedan en tid tillbaka responsiv och fungerar därmed lika bra i desktop som på ipad och mobiltelefoner.
Persson Invest är ett stort bolag, som kräver en stor webbplats, med plats för samlade fakta och intressanta artiklar – plats att berätta historien om hur Sven O Perssons hästhandel växte till en stor koncern med hela Norden som spelplan.
Arbetet med webben har tagit avstamp i följande uttalande från Bob Persson, styrelseordförande Persson Invest: ”Bilar och skog i all ära, men egentligen är vi mest intresserade av människor. Min pappa Sven skrev på 60-talet: KUNDEN är inte en utomstående – utan hör ihop med vårt företag. Det gäller fortsatt.”
Ny design med starka färger och former
Med starka färger får varje gren i företaget en egen identitet, som sammanstrålar under moderbolagets webbplats och varumärke. Alla grenar får ta för sig och visa upp den stora bredd som finns i koncernens verksamhet.
Med det klassiska typsnittet Futura (ritat 1927) knyter vi dessutom an till 30-talet och den tidpunkt då Sven O Persson startade bolaget.
Interaktiv karta och infografik
På webbplatsen finns en internaktiv karta som presenterar hur bolagets olika verksamheter är fördelade i Sverige och Norge. Kartorna har även legat till grund för årets årsredovisning, tillsammans med ett antal grafiska diagram.
Projektgrupp
Kristina Orjala, projektledning, design och produktion • Johan Lindström, webbdesign och produktion • Kalle Brisland, webbutveckling • Joakim Persson, säljare & digital rådgivare.