Upplands stolthet får ny webbportal

Webbplats – Upplands Energi

En gemensam webbplats för Upplands Energis olika inriktningar med två delvis olika utseenden och upplägg, båda med sälj och produktfokus.

Barn som visar sin energi i form av bus
Upplands energis webbplats visas på en skärm
En del av webbplatsen visas i mobiltelefon

Vårt uppdrag

Idé och koncept, formgivning och produktion av webbplats.

Projektgrupp

Kristina Orjala, projektledning och produktion • Johan Lindström, webbdesign och produktion • Anders Fornwall, webbutveckling • Joakim Persson, säljare & digital rådgivare.

Webbplats i två delar

Upplands Energi

Upplands Energis verksamhet sträcker sig till två delvis olika grenar  – elnät och energiprodukter. Vi på Internetmedia har arbetat med dem sedan 2012 och såg möjligheten att med en tydlig uppdelning få ett koncept som blir lättanvänt för besökaren. För att tydliggöra skillnaden på de olika grenarna skiljer sig webbplatsens delar åt färgmässigt och till viss del skiljer sig även sidlayouten, för att innehållet ska få komma till sin rätt på båda ställen.

Presentera tjänster och produkter

Upplands Energis webbplats fungerar som en portal för företagets två inriktningar. En gemensam webbplats, med två delvis olika utseenden och upplägg.

På webbplatsens elhandelsdel ligger fokus på att presentera priser och annan viktig infomation, för att sedan leda vidare till teckna avtal online.

Mycket på energiproduktsajten handlar om att paketera produkter – presentera viktig information om produkten och den produktkategori som den tillhör. Med en navigering med bilder på denna del av sajten blir energiprodukterna visuella och inte bara siffror och tekniska specifikationer.

Sökmotorvänlig mappstruktur

Med en genomarbetad mappstruktur för hela webbplatsen blir den väl emottagen av Google och den besökande kunden. Informationen är uppbyggd så att besökaren leds rätt genom en tydlig navigering och genom att förslag på närliggande information hela tiden presenteras.

Strukturerad information om såväl produkter som produktkategorier ger besökaren all den bakgrundsinfo som behövs för att det i slutändan ska landa i ett köp eller elhandelsavtal.

Stärka kundrelationen med nyhetsbrev och CRM

Vi på Internetmedia har också i många år hjälpt Upplands Energi att underhålla sina kundrelationer genom nyhetsbrev och nyhetsartikar på webben. Genom kontakthantering och utskick får kunden en relation med sitt elbolag.

Vill du också öka din försäljning?